چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
جشنواره کتابخوانی

حوزه/ سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، با رونمایی از «کتابخون» سامانه جدید مسابقات کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از این در این سامانه آثار علاقه‌مندان را دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، که از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در حال برگزاری است، با رونمایی از «کتابخون»، سامانه جدید مسابقات کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از این در این سامانه آثار علاقه‌مندان را دریافت می‌کند.

نسخه جدید سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با هدف اطلاع‌رسانی مناسب مسابقات ملی و استانی و نتایج آن و تسهیل فرآیند شرکت در مسابقات با طراحی کاربرپسند رونمایی شد.

فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۳ دقیقه و حجم ۵۰ مگابایت در وبگاه جشنواره بارگذاری شود.

در رشته «خوانش بخشی از کتاب» شرکت‌کننده باید بهترین قسمت از کتاب را، که دارای آغاز و پایان است، انتخاب و با رعایت مهارت‌های خواندن، لحن مناسب و ظرفیت‌های پیرازبانی و...، خوانش خود را ضبط و ارسال کند. در رشته «قصه گویی» (در تمامی گروه‌های سنی) تنها باید از ۴ کتاب خردسال و کودک جشنواره استفاده شود و «قصه‌گویی» می‌تواند همراه با اجرای نمایش خلاق باشد.

شایان ذکر است، خلاقیت و نوآوری در آثار ارسالی در اولویت داوری و امتیازدهی قرار دارد.

۲. چهارگزینه‌ای

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند با انتخاب و مطالعه منابع جشنواره متناسب با گروه سنی خود به سؤالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در گروه سنی خود، در دو مسابقه چهارگزینه‌ای شرکت کند.

۳. هنرهای تجسمی: نقاشی، طراحی، کلاژ، خطاطی و خوشنویسی (ارسال عکس)

شرکت‌کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) می‌بایست تصاویر باکیفیت از آثار خود مربوط به هر کتاب را در قالب عکس و به صورت فردی ارسال کنند. ترسیم نقاشی یا خط‌نوشته بایستی متناسب با مفاهیم و تصاویر موجود در کتاب باشد. ترسیم نقاشی و انواع خطاطی با هر سبک یا تکنیک و استفاده از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی، گواش، زغال و...) قلم ریز و درشت آزاد است. آثار بایستی بر روی برگه کاغذی یا مقوایی آ۴ و در بخش فردی بایستی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود. عکس ارائه شده از آثار در سامانه باید به صورت کامل، واضح و باکیفیت باشد.

گفتنی است، در انتخاب هر یک از رشته‌های هنرهای تجسمی (نقاشی، کلاژ، خطاطی و خوشنویسی) محدودیتی وجود ندارد و در رشته‌های هنری می‌بایست دو تصویر (تصویر فرد با اثر و تصویر کامل اثر بدون شخص) ارسال شود. در انتخاب آثار برتر اولویت با آثاری است که دارای خلاقیت و نوآوری در اجرای اثر باشد (عیناً مشابه تصاویر کتاب نباشد). همچنین ضروری است مشخصات شرکت‌‏کننده اعم از نام، نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یک سانتی‌متری بالای صفحه به صورت خوانا و دقیق ذکر شود.

۴. دست‌سازه: کاردستی، کتاب‌سازی، روزنامه‌دیواری (ارسال فیلم

شرکت‌کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) بایستی فیلم با کیفیت از اثر و مراحل تهیه آن ارسال کنند. در گروه سنی بزرگسال علاقه‌مندان می‌توانند کلیپ‌هایی با رویکرد آموزشی ساخته و در وبگاه بارگذاری کنند. فیلم‌های ارسالی باید منطبق بر موضوع کتاب و همراه با تبیین و توضیح فرآیند و ساخت آثار (دست‌سازه و...) باشد. لازم است، فیلم‌های موبایلی به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۳ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت در وبگاه جشنواره بارگذاری شود. همچنین لازم است کاردستی در برگه آ۴، روزنامه دیواری بر روی برگه کاغذی یا مقوایی آ۲ یا آ۱ اجرا شود.

۵. پویش گروهی

علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش می‌توانند در گروه‌های ۴ نفره پویش #خادمیاران_رضوی راه انداخته و از محتوای کتاب‌ها راهکاری پیدا کنند که سیره عملی معصومین(ع) را در کمک به مردم، رفع مشکلات و غم‌زدایی اجرا کنند. اعضای کتابخانه برای شرکت در این بخش می‌توانند از روش‌های جذاب و جالب شامل بازی، اجرای نمایش، جمع ‌وانی، گفتگو و... استفاده کنند. همچنین کتابداران یا کارکنان می‌توانند از مسئولیت فرهنگی و معنوی خود در اجرای برنامه‌های جذاب، مهارت‌ها و خلاقیت‌ها در جلب مشارکت و تولید محتوای کتابخوانی خود کلیب سه دقیقه‌ای تهیه و در جشنواره شرکت کنند.

شایان ذکر است شرکت‌کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) می‌توانند کلیپ‌های باکیفیت از آثار خود را در قالب فیلم به صورت گروهی ارسال کنند. هر گروه می‌تواند به ازای هر کتاب تنها یک پویش ارسال کند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۳ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت در وبگاه جشنواره بارگذاری شود. خلاقیت و نوآوری در آثار ارسالی، در اولویت داوری و امتیازدهی قرار می‌گیرد

۶. داستان و شعر: نوشتن داستانک و سرودن شعر (ارسال فایل نوشتاری مناسب)

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند متناسب با موضوع و بخش جذاب کتاب اثری تولید و ارسال کنند. امکان ارسال حداکثر دو اثر به تفکیک شعر و داستان به ازای هر کتاب برای هر شرکت‌کننده میسر است اما آثار ارسالی نباید پیش از این در کتابی چاپ شده باشد. اشعار و داستانک‌ها باید ناظر بر محتوای کتاب‌های جشنواره بوده و حداکثر تعداد کلمات قابل قبول داستان‌های کوتاه ۱۰۰۰ کلمه است. ارسال آثار با گویش‌های مختلف محلی (همراه با ترجمه) قابل قبول است و در انتخاب قالب شعری محدودیتی وجود ندارد. متقاضیان این بخش بایستی نسخه Word و PDF اثر خود را در سامانه جشنواره بارگذاری کنند.

لازم به ذکر است، دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید آثار منتخب را با نام شاعر منتشر خواهد کرد و انتشار آثار ارسالی و حق استفاده از آن در آثار هنری (فیلم، کلیپ صوتی، پوستر و...) با ذکر نام صاحب اثر برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است.

۷. هنرهای دیجیتال: پادکست، کلیپ، نقاشی دیجیتال و... (ارسال فیلم)

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند متناسب با موضوع و مفاهیم منتخب خود از منابع این دوره اثر تولید و ارسال کنند. امکان مشارکت به صورت گروهی در این رشته فراهم است.

گفتنی است، حداکثر زمان قابل‌قبول برای تولید محتوای چندرسانه‌ای و شرکت در این بخش، ۳ دقیقه و به صورت فایل MP۴، WMV، MPG و AVI با نسبت تصویر ۱۶:۹ است.

زمان‌بندی و نحوه شرکت

علاقه‌مندان برای شرکت در سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و ارسال آثار می‌توانند تا تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۳ به نشانی www.ketabkhooon.ir مراجعه کنند.

جوایز

برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سه سطح ملی، استانی و کتابخانه‌ای همراه با لوح تقدیر و هدایای نقدی در بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی تقدیر خواهند شد.

صدور گواهینامه آموزشی برای کارکنان دولت، دانشجویان، دانش‌آموزان و...(نمرات ۱۵ به بالا)، اهدای ۱۳ جایزه غیرنقدی در هر استان (ساعت هوشمند، تبلت، گوشی، بهابرگ خرید پوشاک و کالا) و سفر به مشهد مقدس ویژه کتابداران در هر استان، از جوایز غیرنقدی سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد بود.

دبیرخانه

مخاطبان می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و ۰۲۱۶۶۷۴۲۱۰۸ داخلی ۲۱۶۵ و شناسه vnmplib@ در پیام‌رسان بله با دبیرخانه جشنواره در ارتباط باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha